lørdag den 5. januar 2013

Fritidsjob eller arbejde i weekenderne

Kan man have et arbejde derhjemme imens man er på efterskole?
- Ja det kan man godt. Hvis man er klar på at bruge sine fri weekender på det, og hvis man er indforstået med at der ikke bliver så meget tid til at slappe af i, eller til at se ens venner.

Mange oppe på skolen har sagt deres arbejde op. Andre har stadig et arbejde. Jeg er en af dem som stadig har et arbejde. Jeg bruger mange af mine weekender på at arbejde, det indskrænker min fritid, men når vi så skal lave noget oppe på skolen hvor der skal bruges penge, kan jeg også være med.

Vi har snakker om det, og nogen spørger tit hvem gider at komme hjem og arbejde i weekenderne, det gider jeg. Eller jeg gider ikke, men jeg vil også godt kunne lave nogle ting med mine venner, som at tage i biografen eller ud at spise. Det giver også en frihed - syntes jeg.

Hvor mange timer kan man så arbejde?
fra cirka d. 20/11 til den 20/12 har jeg arbejdet cirka 30 timer - måske lidt mere. Så i en skolemåned har jeg arbejdet over 30 timer. Det vil sige at jeg har fået lidt over 1900 kr. For mig giver det en frihed, at jeg også kan købe lidt ting til mig selv, som der ellers ikke bliver så mange penge til. At jeg så valgte at bruge den løn inden den 1. er jo så et valg jeg har taget.

Men det kommer meget an på hvordan man tolker frihed. For mig er frihed at jeg kan gøre lige hvad jeg vil, men også godt ved at det skal jeg arbejde for, hvor det måske for andre er at de kan slappe af en hel dag.

Og nej det er aldrig rart at sige nej tak til at blive deroppe en weekend hvor der er lagt et fedt program fordi man skal hjem og arbejde, men man kan altid prøve og få den byttet, ellers kommer der også andre fede weekender! Man må tage det sure med det søde tit.

Og når man er på efterskole, er man jo ikke rigtigt med i sladderen der hvor man kommer fra, det er man når man arbejder! Jeg får mange informationer i løbet af sådan en dag!

Der er mange gode ting ved at arbejde i sin fritid - hvis man har overskud til det. Jeg ved også at jeg skal prøve at skrabe penge sammen, så jeg kan komme til Paris med nogle af de veninder hjemme fra, men det ville jeg aldrig kunne uden mit arbejde.

Så uanset hvor meget jeg brokker mig over at jeg skal arbejde, så er det faktisk godt nok. Så har man også noget at se frem til! - Jeg ser allerede frem til den første igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar