torsdag den 11. oktober 2012

Efterskolen er et frirum fra den virkelige verden.

Som overskriften så flot fortæller, så er efterskolen for mig et frirum fra den virkelige verden. Her kan jeg gå med neglelak der ikke ser pænt ud, og måske også er faldet lidt af (mor;-)) Og her kan jeg være den mest fjollede person, som har betrådt denne jord. Her er frit.

Her kan man virkelig se, at det er de små ting, der styrker det fællesskab vi opbygger. Og vi bliver mere og mere tætte af det. Jeg snakker med mennesker, som jeg nok aldrig havde mødt, hvis ikke jeg var taget afsted, og jeg vil ikke undvære de mennesker i min hverdag igen.

Her gør jeg vilde ting, og her kan jeg virkelig føle mig hjemme, jeg tænker ikke over mit tøj, det er bare de første joggingbukser der er i skabet, og den mest behagelige trøje der ligger fremme. Jeg går i klipklapper hele dage, jeg har det samme hår, som jeg sat inden jeg skulle sove. Her kan jeg få mig til at gøre mange flere ting, som jeg ikke har kunne få mig til før. Jeg kan ligne en bums, og de andre er ligeglade, for jeg er ikke den eneste der gør det.

Her snakker jeg med menneskerne om andre ting, for før kan man sagtens skjule f.eks. toiletbesøg det kan du ikke her, hjemme kan man undgå at vise folk, hvordan man er når man er træt, og hjemme kan man undgå mange ting, men når vi går op og ned af hinanden uger i træk, kan man ikke rigtigt skjule noget mere.

Her skaber man en ny familie.

Her lærer noget jeg noget om mig selv, som jeg nok ikke havde gjort, hvis jeg bare var gået videre. Og at lære sine egne grænser at kende, er noget der tager lang tid, men man bliver mere bevidst om sine grænser her.

Dog savner jeg dem derhjemme, mine veninder og venner, min familie og også det at kunne koble af. Men jeg er ikke i tvivl om at det her er det rigtige valg. - og selvom at jeg godt kan tvivle ind i mellem, så efter noget tid er konklusionen altid den samme. - Jeg har truffet det rigtige valg ved at komme her.

Efterskoleopholdet er hvad man selv gør det til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar