torsdag den 4. april 2013

Lockout - dag tre

Den tredje dag er nu gået, og jeg lever stadig - måske fordi jeg er begyndt at ''tage ansvar for min egen læring'' måske ikke på den måde som forstanderen vil have, men jeg er i hvert fald begyndt at følge mine egne regler, og gør lidt hvad jeg syntes og tolker måske de forskellige opgaver på en lidt anden måde end meningen var. Men jeg har ikke fået skider endnu, så det må have virket? Det har i hvertfald gjort min dag mere spændende og kortere.

I dag har vi lavet lidt flere af disse ''kursuser'' som går ud på at forstanderen kommer med en halv opgave, og så må vi tolke det resten, og tage ansvar for vores egen læring... så vi har fået en iPad stukket i hånden og så skulle vi prøve programmerne på den - og tage ansvar for vores egen læring. Et andet ''kursus'' fik vi nogen prøve sæt fra matematik, dansk og engelsk, som vi ikke skulle lave, og vi skulle ikke aflevere noget, vi skulle bare se i den, og finde ud af hvordan man skal angribe sådan en opgave - og tage ansvar for ens egen læring.. Vi har været ovre i hallen hvor vi skulle gå sammen i små grupper, og så måtte vi lave hvad vi ville - vi skulle bare tage eget ansvar for vores læring, Ida og jeg fandt et sted ude ved redskaberne hvor der står nogle biostole, som vi satte os i, man kunne ''desværre'' ikke se os hvis ikke man kiggede ordentligt efter, så der sad vi da og så lidt serier som vi ikke havde set i sidste uge på min mobil... - Eget ansvar = Lav hvad du vil.

Så har vi her til aften haft en små-kriminel og en fængselsbetjent herude for at fortælle om livet i et åbent  fængsel og om hvad der foregår derude. Det var heeeelt viiildt spændende!! Og vi fik stillet en masse spørgsmål. Betjenten fortalte om hvordan det var som sted med en rimelig objektivt synsvinkel, hvor den indsatte fortalte om hvordan det var i selve fængslet. - Jeg skal ALDRIG i fængsel. Og den indsatte var en ung mand, som faktisk var fornuftig at høre på! Han skulle aldrig tilbage. Gud hvor var det frygteligt nogen af de ting han fortalte om!

Det var et rigtig spændende foredrag, og det gjorde det da bestemt ikke mindre godt af at der efter ventede boller og kakao! :-))

Faktisk har vi også fået taget skolefoto i dag... Jeg hader skolefoto, og specielt fordi at de som blev taget i dag kommer til at hænge på væggen nede ved alle de andre årgange... Og jeg ligner altid en død hvalros.. Jeg HADER skolefoto! Men nu må vi se hvilket dødt dyr jeg ligner i år. WUHU.... Jeg forbander skolefoto til den dag jeg må kradse af.

I morgen står den på fiskeauktion... Det vil sige at bussen kører herfra 6.30 Og de som kender mig ved at jeg ikke er et morgen menneske........... Og så har jeg efterspurgt om vi så ikke skulle tidligere i seng. men det skulle vi ikke - vi må tage ansvar for egen sengetider..... Jeg fungere ikke SÅ tidligt, og uden min søvn! Altså det ville være en skam og sige at jeg ikke har brokket mig - for det har jeg! Men sådan er det...

HEY! Jeg var helt ved at glemme at sige at jeg gik fem kilometer i morges! Vi blev sendt ud og løbe eller gå fem kilometer i morges. Og når vi kom hjem var der morgenmad.. Jeg kan også ærlige indrømme, at det har fået mine skinneben til at gå amok! Kulden og den lidt lange tur har fucket mine skinneben op! Så nu har jeg skinnebensbetændelse... FEDT! Men det var ok, og vi fik sludret lidt. Selvom at jeg sagtens kunne have undværet det, var det nu ok. Det var hyggeligt og det gjorde bare at vores timer startede senere ;-)

Weekenden heroppe kan man vælge at blive. Men hvis lockouten bliver ved så skal de tage hjem søndag aften eller mandag morgen. Jeg skal ikke blive her i weekenden, da jeg skal hjem og arbejde. Så fornuftig er jeg nemlig. Men jeg tager hatten af for at de holder skolen åben i weekenden også. Respekt. Men i næste uge skal vi hjem. Der er ikke noget i næste uge, der har vi fri.

Fra mandag har vi fri indtil at det her lockout pjat er done. Altså man kunne være glad for ferien, men alt jeg ønsker er bare at det kunne stoppe. Vi skal også tænke på vores pensum osv. Vi bliver alle rastløse af denne situation. Det kan være en uge, to uger eller mere. Men som efterskole elev ønsker jeg måske bare at få lidt mere ud af tiden, for det er snart slut. Når vi er tilbage igen stresses der endnu mere, og tiden er knap. Og nu kan jeg sige at når man er skrækslagende for at skal videre, så er det ikke specielt fedt, at nogen er med til at forkorte den tid vi har sammen med hinanden heroppe.

Det hele sætter en masse tanker og følelser igennem én hver dag. For selvom at det er fedt at vi ikke har normalt skema, så er det ikke en fed måde det er blevet gjort på. Det er en situation som skaber forvirring hos de fleste af os. Og så er der dem, der ønsker ''ferie''. Måske fordi det ikke er gået op for dem hvordan det hele hænger sammen, og hvilke konsekvenser det her kan føre til.

Mon der snart sker noget?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar